Informatie Project 2018-05-28T20:01:41+00:00

Informatie Project

Meer bewegen…
Bewegen komt de gezondheid ten goede…
Eenzaamheid onder ouderen komt te vaak voor…

DAAROM…

zijn we in juni 2014 gestart met een pilot waarin we mensen in de buurt met elkaar in contact hebben gebracht door samen te bewegen. “Iedereen heeft wel 4 stoelen om goed op te kunnen zitten en er is maar weinig ruimte nodig om vanaf de stoel te bewegen”.

Samen voeren we lichte oefeningen uit die mede gericht op lichte activiteiten in en om het huis. Er is aandacht voor conditie, evenwicht en coördinatie. Bewust worden van je eigen mogelijkheden en onmogelijkheden is belangrijk, zodat mensen langer veilig zelfredzaam en zelfstandig kunnen blijven.

De opzet is om in kleine groepjes  te starten met 4 deelnemers. De gastheer/gastvrouw nodigt 3 mensen (buren, kennissen) uit om mee te doen. Het groepje komt dan ongeveer 4x bij elkaar komen op een in overleg te plannen tijdstip. Na deze keren rouleert het groepje naar het huis van een van de andere deelnemers en zo zijn we al 16x aan het bewegen als we één cyclus rond zijn. Daarna worden de deelnemers gestimuleerd weer een nieuw groepje op te starten, door bijvoorbeeld twee aan twee weer nieuwe mensen uitnodigen. Soms kunnen in de loop van tijd kleine groepjes bij elkaar gevoegd worden en wordt een gezamenlijke ruimte gezocht.

Een mooi compliment is dat mensen aangeven dat ze het gevoel hebben dat ze zelf weer een beetje de regie in handen hebben.  Ook het “opnieuw” leggen van contacten dicht bij huis is een succes, mensen maken weer deel uit van hun directe omgeving.

Het is fantastisch om mensen samen in beweging te brengen waardoor contacten dichtbij huis (weer) mogelijk worden.

Door samen te bewegen, samen te lachen en een praatje te maken,
ontstaat meer plezier en verhoging van het algemeen
gevoel van welbevinden!

Neem contact op

Geïnteresseerd in ons werk, vragen of opmerkingen? Vul het contactformulier in en wij reageren z.s.m!

Contactformulier